Píše sa rok 3500 pred našim letopočtom a človek práve vynašiel ten najväčší vynález, aký kedy vznikol – koleso. O tisíce rokov neskôr si koleso prešlo dlhou cestou. Na jednej strane už nie je vyrobené z dreva a je zaručené, že jazda je oveľa plynulejšia. To, čo sa nezmenilo, je skutočnosť, že je stále jedným z najväčších vynálezov v histórii. Viete si predstaviť, kde by sme dnes boli bez neho? Neboli pravdepodobne žiadne zimné pneumatiky, a čo horšie, ani žiadne autá.
Prvé koleso bolo veľmi jednoduché, išlo o masívny zakrivený kus dreva. Neskôr bola pridaná koža na zmäkčenie jazdy. Postupom času sa z neho stala pevná guma, ktorá viedla k dnešnej pneumatike.
Prvé kolesá vyrobené z kovu alebo dreva vydržali dlho, ale neposkytovali veľmi pohodlnú jazdu. Najbližšie k prvej pneumatike mal kovový obruč.
Guma nebola vždy taká užitočná ako dnes. Ranná guma nemala tvar. V horúcom počasí bývala lepkavá a v zime by sa stala nepružná.
V roku 1839 sa Charlesovi Goodyearovi pripisuje objavenie procesu vulkanizácie. Vulkanizácia je proces zahrievania gumy sírou. To premieňa lepkavú surovú gumu na pevný poddajný materiál, vďaka ktorému je guma dokonalým materiálom pre pneumatiky.
O štyridsať rokov neskôr si gumárenská spoločnosť uctila tvrdú prácu tohto pána tým, že použila jeho meno pre svoju novú pneumatikovú spoločnosť.
Čoskoro po objavení vulkanizácie boli pneumatiky vyrobené z pevného kaučuku. Tieto pneumatiky boli silné, testy pneumatík v tej dobe preukázali, že dobre absorbovali otrasy a odolávali rezom a oderom. Aj keď išlo o veľké zlepšenie, tieto pneumatiky boli veľmi ťažké a nezabezpečili plynulú jazdu.
Pneumatika používa gumu a uzavretý vzduch na zníženie vibrácií a zlepšenie trakcie. Robert W. Thomson, škótsky inžinier, prvýkrát patentoval pneumatiku naplnenú vzduchom. Tento nápad však nanešťastie prišiel príliš skoro na svoj čas a nebol komerčným úspechom.
V roku 1888 sa John Boyd Dunlop z Belfastu v Írsku stal druhým vynálezcom pneumatiky. Toto meno ste už pravdepodobne počuli a je možné, že jazdíte práve na pneumatikách s rovnakým menom.
Dunlop tvrdil, že nepoznal Thomsonov skorší vynález. Pneumatika tak po druhýkrát upútala pozornosť verejnosti. Načasovanie bolo perfektné, pretože bicykle sa stali veľmi populárnymi a ľahšia pneumatika poskytla oveľa lepšiu jazdu. A hoci nejde v súčasnosti o najlacnejšie pneumatiky, svoju popularitu si držia vďaka svojej kvalite.
Na ďalších päťdesiat rokov boli pneumatiky vozidla vyrobené z vnútornej trubice, ktorá obsahovala stlačený vzduch a vonkajšie puzdro. Toto puzdro chránilo vnútornú trubicu a poskytovalo pneumatike trakciu.
Vrstvy spevnili plášť. Boli vyrobené z pogumovaných textilných kordov, ktoré boli vložené do gumy. Tieto pneumatiky boli známe ako pneumatiky s diagonálnou konštrukciou. Dnes nájdete diagonálne pneumatiky ako autentickú výbavu pre starožitné a zberateľské automobily, ako aj pre určité typy pneumatík terénnych traktorov.
Prvé predstavené radiálne pneumatiky s oceľovým pásom sa objavili v Európe v roku 1948.
Medzi výhody radiálnych pneumatík patrí dlhšia životnosť behúňa, lepšie riadenie a menší valivý odpor, čo znižuje spotrebu. Na druhej strane majú radiálne pneumatiky ťažšiu jazdnú kvalitu a ich výroba je asi dvakrát tak drahá.
Mnohé podnikateľské aktivity skončia skôr ako začnú. Odmietnutie zápisu do Obchodného registra Slovenskej republiky nielen…
Otázku, či sa stať alebo nestať platcom DPH, si môžete položiť napríklad pri zakladaní spoločnosti…
Reklamné stany predstavujú ideálne riešenie pre vonkajšie eventy, výstavy, športové podujatia alebo festivaly, kde pomáhajú…
Preliačiny na karosérii auta sú realitou, ktorej čelia takmer všetci majitelia vozidiel. Deformácie na aute…
Ako hovorí klasik: budúcnosť je teraz. Ak sú pre vás budúcnosťou kryptomeny, teraz ich jednoducho…
Na prvý pohľad sa môže zdať výber pneumatík jednoduchý. Napriek tomu sa mnohí motoristi dopúšťajú…