Skúste sa zamyslieť nad tým, ako postupujete, keď niečo nakupujete cez internet. Produkt si pravdepodobne vyberáte podľa vašich preferencií a cenových možností, no takmer určite si pred odoslaním prezriete aj užívateľské recenzie od ľudí, ktorí si daný produkt zakúpili.

Je to naozaj tak. Recenzie od zákazníkov predávajú. Ľudia chcú vedieť, ako sú ostatní ľudia s produktami alebo službami danej spoločnosti spokojní. Recenzie patria medzi jedny z najsilnejších faktorov ovplyvňujúcich nákupné rozhodnutia.

Referencie verzus recenzie

Pojem „recenzia“ sa väčšinou používa pri produktoch. Účelom recenzie je vyjadriť spokojnosť alebo nespokojnosť so zakúpeným produktom a teoreticky tak pomôcť ďalším potenciálnym zákazníkom urobiť pri nákupe správne rozhodnutie.

Referencie fungujú prakticky rovnako, avšak tento pojem sa používa skôr pri hodnotení služieb, prípadne osôb alebo celých spoločností. V referenciách môžu vaši zákazníci zhodnotiť kvalitu vami ponúkaných služieb, váš prístup a mnoho ďalších aspektov, ktoré si počas spolupráce všimli.

Neviete, ako referencie získať?

Referencie od zákazníkov získate iba jedným spôsobom. Začnite si ich od nich pýtať. Spýtajte sa, ako boli so vzájomnou spoluprácou spokojní a čo by na nej vylepšili. Ak sú vaše produkty alebo služby kvalitné, získate hodnotné a autentické referencie, ktoré budete môcť uverejniť na vašej webovej stránke a zvýšiť tak vaše šance na získanie nových zákazníkov. Vždy si však od zákazníkov vypýtajte súhlas s uverejnením ich referencií.

Ak ešte žiadnych zákazníkov nemáte, budete to mať trochu komplikovanejšie. Vždy však môžete niečo vyskúšať. Záujemcom o vaše služby alebo produkty môžete poskytnúť zľavu za to, že vám následne napíšu referenciu. Alebo im môžete vaše služby alebo produkty poskytnúť zadarmo. Buďte však opatrní, aby ste sa nedostali do nevýhodnej situácie.

Pravdivosť je nesmierne dôležitá

Možno ste sa už na internete stretli s referenciami, ktoré vám pripadali vymyslené. A je to naozaj tak, na mnohých stránkach takéto referencie nájdete. Takéto praktiky však určite nepoužívajte.

Nezabudnite na to, že reputáciu máte iba jednu. Keď sa raz „verejnosť“ dozvie, že ste používali vymyslené referencie, budete to mať náročné. A vymyslené referencie je často možné spoznať hneď na prvý pohľad. Niečo na nich pôsobí zvláštne a neprirodzene. Ľudia na to väčšinou prídu.

Poskytujte kvalitné služby alebo predávajte kvalitné produkty. Referencie od reálnych zákazníkov sa skôr či neskôr dostavia. Nezabudnite si ich však pýtať. Samozrejme, sem-tam vám niekto sám od seba napíše, ako bol so spoluprácou spokojný, avšak takýchto prípadov je naozaj minimálne množstvo.